Télen jóval kevesebb a napsütéses órák száma, ezt mindenki tapasztalja. Ezért tél végén vannak, akik szoláriumba mennek, hogy pótolják a napozást, és felkészítsék a bőrüket a tavaszi és nyári napsütésre. A napfény és annak hiánya kihat az egészségi állapotunkra, a bőrünkre és a kedélyállapotunkra is, erről a témáról szól ez a cikkünk.
A márciustól októberig tartó időszakban Magyarországon a napsütéses órák száma megfelelő ahhoz, hogy elegendő D-vitamin termelődjön a szervezetünkben: ez átlagosan napi 5-10 óra. Viszont télen, a napsütéses órák számának csökkenésével (ami átlagosan napi 1-3 óra) párhuzamosan a szervezet D-vitamin előállítása is jóval kisebb, ezáltal a bőr szárazabbá, a haj fénytelenebbé és a körmök töredezettebbé válhatnak. A D-vitamin legnagyobb része ugyanis napsugárzás hatására, a bőr alatt elraktározott elővitaminokból alakul ki. A D-vitamin többek között az erős és egészséges csontokra valamint a bőr, a haj, és a körmök állapotára van jó hatással.

Mit tehetünk télen azért, hogy elegendő D-vitaminhoz jussunk?

Két szélsőséges véleményt lehet találni a neten ebben a témában, az egyik azt mondja, hogy semmiképpen ne használjunk szoláriumot, mert az nagyon káros a bőrünkre, viszont együnk sok tejet, tejterméket, és halat. A másik nézet szerint pedig a mai modern szoláriumok már teljességgel biztonságosak, nem okozhatnak bőrproblémát, ha megfelelő mértékben használjuk. Ezenkívül pedig a tejből valamint a tejtermékekből úgysem tud felszívódni elegendő mennyiségű kálcium és D-vitamin sem.

Szoláriummal vagy a megfelelő táplálkozással pótoljuk a szervezetünkben a téli vitaminhiányt?

A túlzott szolárium használatnak, mint ahogy a túlzott napozásnak is nagyon káros hatása is lehet a bőrünkre: akár bőrrákot is okozhat. Ez egészen biztosan így van. Viszont a magam részéről azt gondolom, hogy az igen mértékletes és mérsékelt szolárium használat segíthet a bőrnek, hogy télen is megfelelő szinten tartsa a szervezet D-vitamin mennyiségét. Ugyanis az ellenőrzött és kis dózisú UV sugárzás hasznos az emberi egészség, és a jó kedélyállapot megőrzése szempontjából. Ezzel együtt kerülendő a leégés bármilyen formája, a túlzott és gyors napozás vagy szolárium használat, valamint az intenzív, nagy UV dózisok.

Ezenkívül úgy vélem, hogy a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozásnak az felel meg, ha télen is eszünk elegendő tejet, sajtot, halat, esetleg halolaj kapszulát, hogy biztosítsuk a szervezetünk D-vitamin szükségletét.

Vitaminok, amelyeknek még szintén hatásuk vannak a bőr egészségére

A-vitamin

Zsírban oldódó vitamin, csakúgy, mint a D-vitamin. Hiánya esetén például a kéz bőre intenzíven hámlik. Szerepe van a bőr, a szem és egyéb szervek egészséges működésében. Minden intenzív narancssárga színű zöldségben megtalálható a béta-karotin, amiből a szervezet A-vitamint állít elő. Ezek: sárgarépa, sütőtök, ezen kívül a tojássárgájában és a gabonacsírákban is van. Akár nyersen, akár párolva esszük a sárgarépát egy kanál olajat vagy zsírt tegyünk rá, hogy fel tudjon szívódni, hiszen zsírban oldódik.

E-vitamin

Az E-vitamin szintén zsírban oldódik, antioxidáns hatású, csakúgy, mint az A-vitamin. Krémekben szokták alkalmazni, mert a bőrt rugalmassá teszi, fiatalon tartja. Megtalálható a gabonacsírákban, tojássárgában, májban, vajban.

Emese Műhelye krémek, melyeket ajánlunk:

Akár télen, ha síelni indulsz a hegyekbe, akár nyáron, ha napozni, ajánljuk az Emese Műhelye Napvédő krémet, ami magas sheavaj, béta-karotin (ez az A vitamin elővitaminja), és cink-oxid tartalmánál fogva megerősíti a bőr szerkezetét, így segít a bőrnek kivédeni a nap káros UV sugarait.
Hatásos ránctalanító és hidratáló hatása van az Emese Műhelye 40+ natúr krémnek, amely több hatékony összetevő között E-vitamint is tartalmaz.
Az Emese Műhelye natúr szappanok és natúr krémek között találsz megfelelőt mind problémás, mind problémamentes bőr esetén is.